1er ESO 2n trimestre


SEGON TRIMESTRE

UNITAT 3: El color

El color es una sensació que percebim gràcies al sentit de la vista.


  • Colors primaris (groc, magenta i cyan)
  • Colors secundaris (barreja de primaris, Verd, taronja i violeta)
  • Colors Terciaris (Barreja de primari i secundari, la resta de colors del cercle)








 ------------------------------------------------------------------------------

Làmina 6: El cercle cromàtic

Fer un cercle cromàtic a partir del cian, el magenta i el groc. 

Què és el To? És la qualitat que identifica el color (taronja, lila, rosa...)
Podem observar diferents tons en un cercle cromàtic.

Cercle Cromàtic : És un esquema on els colors apareixen ordenats segons la relació que tenen entre sí. El cercle cromàtic més habitual és el que es compon de dotze colors.

En el cercle cromàtic hi ha colors primaris i colors secundaris.




Fes dues circumferències concèntriques una de 10 cm de radi i l'altre de4cm, i diveideix-les en 12 parts iguals (30º).



També ho podem fer amb aquest aspecte:




Hi podem afegir dos cercles concèntrics i, a l'interior afegim blanc a cada color, al cercle exterior hi afegiriem negre de manera que obtidriem la lluminositat (o també en podem dir brillantor) de cada color






    ------------------------------------------------------------------------------

Temperatura del color

La temperatura del colors separa els colors segons la seva proximitat al taronja i al blau.

Colors càlids, propers al taronja.
Colors freds, propers al blau

molt


Pinta mitja papallona amb colors càlids i mitja papallona amb colors freds.

 ------------------------------------------------------------------------------

Làmina 7 Els color s complementaris

Els colors complementaris són els que apareixen disposats de manera oposada en un cercle cromàtic.




 Dos colors complementaris l'un de l'altre, contrasten molt entre si, ja que no participen de cap color comú. Per exemple, el vermell magenta és l'oposat (el complementari) del verd, ja que el verd no es fa amb vermell, sinó amb blau i groc, que són els altres dos colors primaris pigments. Imagina't un camp verd amb roselles vermelles per veure quin impacte provoca.







Alhora de combinar colors també es té en compte la saturació del color, és a dir si és més suau o més intens.

L'altre aspecte important és la brillantor, és a dir, si és més clar o més fosc.

També és important el matís, que es refereis al tipus de color, no sempre treballem amb els colors del cercle cromàtic, si a un taronja (groc i vermell), li poses molt poc blau, quedarà un color crema o marró ataronjat, és a dir, un nou matís.

Així doncs tenim infinites combinacions, però per a crear una imatge harmònica s'acostumen a triar només uns quants colors, en les imatges de dalt es poden veure en requadres els colors que predominen en cada imatge, se'n diu "paleta de colors", es com si triessim els colors que utilitzarem abans de dibuixar, separant-los de la resta, i només dibuixéssim amb els colors triats.


Exercici:
divideix la làmina en quatre parte, dibuixa-hi formes geomètriques i pinta-les amb combinacions de colors complementaris.



-------------------------------------------------------------------------------


Treball opcional: Fotos amb circumferències .

  • És un treball individual o bé en parelles.
  • Es tracta de fotografiar amb el mòbil o amb una càmera de fotos, objectes que ens envolten en la nostra vida quotidiana que tinguin formes circulars. Que no siguin evidents, com ara un plat, sinó que siguin sorprenents.
  • Han de ser un mínim de 12 fotografies.
  • Cal enviar al professor les fotos per mail  ( carlesalberdi@gmail.com )  ordenades en una presentació PowerPoint.
  •  En l'assumpte del correu cal indicar el nom i el curs de l'alumne.
 Aquí teniu alguns exemples





Es valorarà:


  1. La originalitat de les imatges
  2. El disseny correcte del power point (o software similars)
  3. El paral·lelisme i perpendicularitat de les rectes a partir de l'ús correcte de l'esquadra i el cartabó.
  4. La pulcritud i pulidesa en l'aplicació del color.

-----------------------------------------------------------------------------


UNITAT 3: Les textures

Què són les textures?

Són les propietats o característiques que tenen les parts exteriors dels objectes.
Es poden classificar en dos grups:

Textures visuals. Són les que només les podem percebre amb la vista, són bidimensionals. Es va repetint el mateix element gràfic en tota la superfície. Poden ser en color o no.

Exemples textures visuals



Textures tàctils: Són les que tenen relleu i també les podem percebre amb el tacte. La llum incideix creant ombres o reflexos.


Làmina 8: Col·lecció de textures. Tàctils i Visuals

Divideix el teu làmina en 16 espais rectangulars iguals.

  • Enganxa en les 8 caselles superiors textures visuals diferents,realitzades amb tècniques i materials gràfics de tot tipus, 
  • En les 8 inferiors enganxa textures tàctils diferents utilitzant diferents materials.

Consells pràctics:.

  • Per a les textures visuals pots utilitzar retoladors, llapis, pintura, els dits, estampació, diaris, o fins i tot, barrejar diverses d'elles.
  • Per a les textures tàctils pots utilitzar tipus de cartró, plàstics, papers arrugats, papers foradats, o fins i tot enganxar objectes, però que no siguin massa gruixuts.
  • Tingues cura de la presentació i neteja dels marges.




-------------------------------------------------------------------------------

Làmina 9: Frottage

Instruccions:

  1. Recull i busca materials de diferents textures: ondulades (cartró, espiral), rugoses (la fulla d'un arbre), certs vidres o materials que hagin estat gravats o fosos en bronze (medalles).
  2. Col·loca sobre l'objecte un paper preferentment fi (fins a 100 gr. Aproximadament). Assegura't de fixar-bé sobre l'objecte perquè no es mogui (Si vas a calcar superfícies verticals pots subjectar el paper amb una mica de cinta adhesiva)
  3. Agafa un llapis o llapis de colors i pinta sobre el paper pressionant contra l'objecte com si frotaras. D'aquesta manera obtindràs un bonic dibuix amb la textura i la forma de l'objecte.
  4. Per aconseguir resultats més artístics, ves canviant de colors i combinant textures de diferents materials.
  5. Si et ve de gust, pots fer un dibuix i pintar cada zona mitjançant aquesta tècnica, emprant una textura diferent per a cada element: fusta per a la taula, vidre per la finestra, etc ...
Exemples:
  • Si no et vols complicar la vida i amb un cinc o un sis ja en tens prou, fes només una recull de 6 textures en frottage, com en aquesta làmina:























  • Però si t'agrada investigar i descobrir el que ets capaç de fer (que és molt), fes un dibuix on les superfícies tinguin textures en frotagge, com aquests:







    • -----------------------------------------------------------------------------


      UNITAT 4: La Llum

      En aquestes diapositives hi trobarem informació sobre com afecta la llum i l'ombra

      Làmina 10: La Llum



      Es valorarà:
      1. El dibuix dels gerro, que sigui proporcional.
      2. Aconseguir diferents trames i diferenciar els tons
      3. Aconseguir diferents tons ben difuminats
      4. Representar el volum a partir de les ombres
      5. Pulcritud de la làmina

      Làmina  Voluntària. Les diferents direccions de la llum.


      Dibuixa els diferents tipus de ompbra en llapis:




      -------------------------------------------------------------------------------