4art ESO

 

Hola a tots,

Benvinguts a la pàgina dedicada l'optativa de Visual i Plàstica de 4art de l'ESO al IES Josep Lladanosa.
Per aquí trobareu els continguts, la descripció dels exercicis proposats, exemples de làmines enllestides i els enllaços a altres pàgines que siguin d'interés.

Us animo a utilitzar aquest bloc que de ben segur us facilitarà molt més la feina . També podeu fer ús del google clasroom el codi per entrar és cjwqcvd

Aquest és el  llistat del material imprescindible per realitzar les làmines, és molt important dur-lo cada dia a classe.
  • Material
    ·         Llapis HB, goma i maquineta.
    ·         Retolador de punta fina (entre 0,3 i 0,5)
    ·         Tisores.
    ·         Pegament de barra.
    ·         Regle.
    ·         12 Fulls blancs A3
    ·         Caixa de 12 llapis de colors.
    ·         Caixa de 12 retoladors.
    ·         Joc d’escaires i cartabó.
    ·         Carpeta A3.

    Es recomana marcar el material amb el vostre nom i curs

----------------------------------------------------------------

Activitat d'iniciació

Làmina 1: Imatges que em representen

Fes una llista que coses que penseu us representen millor. Pot incloure: llibres, música, pel·lícules, poesia, menjars, llocs viatjats i visitats i moltes coses més....

Selecciona 9 coses del llistat  que penses et representen millor. Dibuixa-les  en 9 quadrats de 10x10 cm utilitzant  diferents tècniques : llapis, llapis de colors, retoladors, aquarel·les, pintura.....

Aquí trobaràs algun exemple:

----------------------------------------------------------------

Tema 1: El color

Làmina 2: Retrat estil Pop Art

El Pop Art és un moviment artístic que es va desenvolupar en els anys 60 en els Estats Units. Un dels seus representats més famosos és Andy Warhol. En aquesta activitat farem un autorretrat a l'estill Pop Art com els d' Andy Warhol.

Material necessari:

  • Una fotografia
  • Pintures de témpera
  • Pinzells
  • Retolador negre

Procés de treball:
  1. Imprimim la fotografia de qui vulguis retratar en tamany A5
  2. Amb retolador, sobre la fotocòpia, definim bé les línies que calcarem. 
  3. Calquem en cada una de les quatre caselles en que dividim la làmina de tamany A3
  4. Pintem procurant utilitzar els colors complementaris, sinó els més diferenciats possible.
  5. Procurar fer la pell més clara, afegint color blanc al color triat.
  6. Un cop sec, repassem les línies amb retolador negre, si cal ho tornem a calcar.




Criteris d'avaluació:

  1. Els retrats estan ben calcats i ben colocats
  2. Els colors triats són el més contrastats possibles, fent ús dels colors complementaris
  3. La pintura està ben aplicada, de manera precisa i en la quantitat correcta
  4. El perfilat final és net i es reconeix el personatge







Tema 2: Dibuix realista

OBSERVANT DETALLS D’UN OBJECTE


L'observació d'un objecte des de molt a prop posa en moviment els pensaments sobre com es fa, quines són les parts que el componen i quins són els mecanismes que mouen les parts. Però dibuixar un objecte en els seus detalls és un pas més cap al coneixement d'aquest objecte, i les mans, ja saps, tenen un potencial de memòria que ens permet "conèixer" aquest objecte per sempre.


Estem pensant en l'estudi de les plantes en botànica i en l'aplicació del dibuix com a eina d'anàlisi científica; estem pensant en Leonardo da Vinci, que, a través del disseny, va comprendre els complexos mecanismes de la natura.


Material:

Portar de casa un objecte, eina, estri petit ( agulla estendre roba, tisores, rellotge, obridor d’ampolles, talla ungles, claus...). Full DIN A3, llapis B2, B3, carbonet, difuminador


Activitat:

Observar d'aprop, un objecte petit, no massa simple, dibuixar enquadraments diferents i amb variacions d’ angles que representin els detalls més significatius de l’objecte. 


S’ha de dibuixar amb línies de contorn senzilles utilitzant llapis. Per a seleccionar els enquadres ets pots ajudar d’un petit marc quadrat que facis en un paper a part, posant-lo davant l’objecte per triar els trets més representatius de l’objecte.


Abans de començar a dibuixar caldrà organitzar l’espai del paper. En un DIN A3 situa 6 quadrats de 12 cm de costat. Pots deixar espai entre ells o posar-los enganxats. 

Cal deixar un marge regular en tot el contorn.

Un cop dibuixat s’ha d’ombrejar amb un llapis tou o bé amb carbonet.


C:\Users\dolor\Desktop\OBJECTS IN DETAIL\DSC0506-300x190.jpg C:\Users\dolor\Desktop\OBJECTS IN DETAIL\DSC0385-300x199.jpg

C:\Users\dolor\Desktop\OBJECTS IN DETAIL\654683e8d5b9c2b6f552271d41f1f430_study-of-one-object-different-angles-design-fundamentals-2013-drawing-an-object-from-different-angles_400-288.jpegC:\Users\dolor\Desktop\OBJECTS IN DETAIL\DSC0387-300x190.jpg

C:\Users\dolor\Desktop\OBJECTS IN DETAIL\baixa.jpg
C:\Users\dolor\Desktop\OBJECTS IN DETAIL\DETALLS D'OBJECTES.jpg

----------------------

Làmina 3:

COMPOSICIÓ D’UN BODEGÓ AMB MORANDI

 Un bodegó és una composició en la que s’utilitzen com a models objectes inanimats ( per això també s’anomena  “natura morta”). Aquests objectes acostumen a ser fruites, aliments, recipients, objectes de cuina, qualsevol objecte pot servir…

Giorgio Morandi va dedicar gran part de la seva obra a aquest tema. Fixa’t com els objectes estan organitzats seguint una estructura geomètrica.

La gamma de colors que utilitza és gairebé monocromàtica, amb tons poc saturats que tendeixen cap al gris.

Exemples:

Bodegón Estilo Morandi 1

http://www.educacionplastica.net/imagenes/morandi/morandi1bis.jpg

Bodegón Estilo Morandi 1
http://www.educacionplastica.net/imagenes/morandi/morandi3bis.jpg
http://www.educacionplastica.net/imagenes/morandi/morandi4bis.jpg
http://www.educacionplastica.net/imagenes/morandi/morandi2bis.jpg

PROJECTE COMPOSICIÓ D’UN BODEGÓ AMB MORANDI

  1. Seleccionar cinc objectes (mínim) de diferent mida que tinguis al teu abast a casa. L'altra opció és descarregar-los d'aquest PDF i retallar les sil·luetes.

  2. Col·loca’ls sobre una superfície, la taula d’estudi… un lloc on puguis deixar-los durant un temps i que no molestin per tal de poder treballar amb ells.

  3. Busca diferents tipus d’organització movent els objectes fins que trobis una composició d’interessant. Prova de col·locar-los en diferents esquemes geomètrics tal com feia Morandi. Procura que els pesos i les masses quedin equilibrats. Desplaça les peces, intercánvia-les de lloc… No et quedis amb la primera opció, reflexiona com queda el conjunt . Pots anar fent fotos de les proves i així després seleccionar la que consideris millor.


Per a donar sensació de profunditat pots ficar unes peces davant de les altres

http://www.educacionplastica.net/imagenes/morandi/morandi_r1.jpg
Quan hagis seleccionat la millor composició dibuixa-la en una làmina DIN A4 o DIN A3, si en tens a casa. Si no tens làmines pots fer-ho en un full blanc.
http://www.educacionplastica.net/imagenes/morandi/morandi_r6.jpg
  1. Ombrejat /Clarfosc

Primer decidirem de quin angle ve la llum per a ombrejar el bodegó. Pot ser natural d’una finestra o artificial d’un focus de llum que col·loquem nosaltres. Prova primer quina opció t’agrada més. 

Tindrem en compte l’obra pròpia dels objectes i també la que projecten sobre la taula o sobre els altres objectes.

Podem dibuixar el fons, una finestra , una cortina.. situar els objectes  sobre un drap o dibuixar algun tipus de textura sobre la superfície on es recolzen 

Tria la tècnica que vulguis: llapis tou 2B- 4B, carbonet, o ratllat amb estilógraf o bolígraf negre) tal com feia Morandi.


Giorgio Morandi - Estorick Collection
Assignment 2/ Project 1 – Giorgio Morandi : Artist Research ...
NYAB Event - Giorgio Morandi "Paintings and Works on Paper"
Pots veure tot el procés  en la pàgina web: http://www.educacionplastica.net/bodmorandi.htm

---------------------------------------------------------------------------

Activitat sil·luetes

Fes fotografies de la teva sil·lueta en diferents moviments, converteix-la en una taca plana i edita-la en video, com en l'exemple.