1r ESO 1r Trimestre

Primer trimestre

Aquest és el  llistat del material imprescindible per realitzar les làmines, és molt important dur-lo cada dia a classe.


  • Carpeta A4.
  • Llapis HB, goma i maquineta.
  • Retolador de punta fina.
  • Tisores.
  • Pegament de barra.
  • Regle.
  • Fulls blancs de dibuix (12 làmines).
  • Caixa de 12 retoladors.
  • Caixa de 12 Llapis de color aquarel·lables
  • 1 pinzell prim (nº 3) i un de gruixut (nº 6)
  • Joc d’escaires i cartabó.
  • Compàs escolar.




Es recomana marcar el material amb el vostre nom i curs
Tot el material és imprescindible. En negreta és el material que cal dur cada dia a classe, la resta s’utilitzarà puntualment.

Aquí us podeu descarregar la fotocòpia amb el llistat de material, els criteris d'avaluació i el resum de la programació. I si us voleu descarregar l'activitat inicial, aquí la teniu.

Les unitats que treballarem seràn les següents, si bé és possible que es canvii aquest l'ordre:


UNITAT 1: Formes Geomètriques
UNITAT 2: La Línia. El dibuix
UNITAT 3: El Color
UNITAT 4: Les textures
UNITAT 5: La composició
UNITAT 6: La forma.
UNITAT 7: El llengüatge seqüencial. El còmic
UNITAT 8: El cinema


-----------------------------------------------------------------------------

UNITAT 1: La línia.


Fixa't amb aquests quadres de Theo van Doesburg y Pietr Mondrian:





Què és l'art figuratiu? És aquell que utilitza formes reals

Què és l'art abstracte? És aquell que utilitza formes que no imiten objectes o personatges reals.

Qui era Piet Mondrian? És un dels primers pintors abstractes, les seves obres més conegudes són rectes perpendiculars amb requadres de colors primaris.

Làmina 1: Composició amb paral·leles i perpendiculars
Material necessari: Esquadra i cartabó, retoladors de colors.

  • En una làmina, dibuixa un personatge o un animal en poques línies, simplificat.si busques al google imatges "sil·luetes d'animals" en trobaràs per poder copiar-les o per tenir-les de referència.
  • A l'interior de la figura traça rectangles amb el mateix estil de Piet Mondrian. Ves en compte que de no fer una quadrícula.
  • En aquest video esxplica clarament com fer les paral·les i perpendiculars:Video
  • Pinta alguns dels rectangles amb els colors primaris (blau, groc i vermell)
  • Traça les línies en retolador
  • Retalla la figura i enganxa-ho en un paper negre.
Aquí teniu alguns exemples realitzats per altres alumnes:






Es valorarà:
  1. La originalitat i destresa del dibuix.
  2. La coherència amb l'estil de Piet Mondrian
  3. El paral·lelisme i perpendicularitat de les rectes a partir de l'ús correcte de l'esquadra i el cartabó.
  4. La pulcritud i pulidesa en l'aplicació del color.
 -------------------------------------------------------------------------------

Làmina 2: Formes geomètriques. Mandales.

Diferència entre formes geomètriques i orgàniques:

Les geomètriques 
  • Es poden resumir en lleis matemàtiques.
  • Es poden construir amb regle i compàs
  • Exemples: triangle, quadrat, circumferència...
Les Formes orgàniques
  • Són irregulars, no tenen normes ni lleis
  • Es poden fer a mà alçada
  • Exemples, el contorn d'una fulla, un núvol, una taca de color.
Aquí podem veure exemples.

I a la teva escola, quines formes t'envolten? guaita quina recerca.

Material necessari: Compàs, regle, retolador punta fina i colors.

Fixeu-vos en aquestes construccions:
  •  Dibuixa una forma decorativa similar (no pas la mateixa) a la de l'exemple. A la segona làmina, en un altre paper, dibuixa la part inferior, l'estrella de David, amb les variacions que tu decideixis. (fes els esboços previs que consideris)
  • Procura que les dues parts tinguin alguna relació d'aspecte o de significat.
  • Decora-ho i pinta-ho d'acord amb els significats escollits.


Pots descarregar aquesta imatge de les instruccions  fes click aquí

Si la vols ja construïda, aquí la tens.

Exemples:





























Es valorarà:
  1. La correcta construcció de les formes
  2. La originalitat i coherència dels dibuixos
  3. La pulcritud i pulidesa en l'aplicació del color.

 

------------------------------------------------------------------------------

Tema 2: La percepció visual

Mirem aquesta presentació sobre les lleis de la Gestalt

  1. Llei de la bona forma
  2. Llei de la figura-fons
  3. Llei de l'agrupament i proximitat
  4. Llei de semblança
  5. Llei del tancament.

Làmina 3: Sil·lueta simètrica

Juguem amb els jocs visuals, fíxa't en aquestes làmines. Dibuixa en brut alguna sil·lueta i fes-ho després en cartolines de colors.



















Es valorarà:
  1. La disposició dels elements, aconseguint que es reconegui la forma gràcies el joc visual.
  2. La complexitat o correcta sintetització de les formes
  3. La originalitat de la proposta.
  4. La cura en el retall i netedat de la làmina

Làmina 4: L'art Òptic.

Material: Regle, Compàs, retoladors o bé llapissos de color.





I ara intentarem fer la següent làmina:





1.- Busquem el centre d'una circumferència que no estigui centrat al paper.
2.-Hi fem 12 marques al perímetre. (a partir del radi i dividint entre dos)
3.-Fem línies que passin pel centre
4.-Marquem cada cem de les rectes. (si es vol fer que les franges centrals siguin més petites que les del límit del paper, com a l'exemple de dalt, cal fer la distància cada com més gran: 10mm, 11mm, 12 mm... etc)





Es valorarà:
  1. La correcta realització del dibuix, la seva distribució i proporcionalitat, aconseguint l'efecte proposat.
  2. L'aplicació del color.
  3. La pulcritud.
 -------------------------------------------------------------------------------

L'art òptic (opcional)












Si en voleu veure més, aquí teniu Exemples més exemples.




Es valorarà:
  1. Aconseguir l'efecte òptic proposat
  2. La precisió en les rectes i corves.
  3. La pulcritud i pulidesa en l'aplicació del color.

------------------------------------------------------------------------------

Treball voluntari:Composició amb polígons estrellats

Aquest video ens mostra com fer formes estrellades de 12 puntes:






  • Dibuixa una polígon estrellat amb 12 puntes i juga a fer-ne variacions
  • Juga amb els colors de manera coherent. Pots utilitzar degradats.
  • No oblidis esborrar totes les línies auxiliars. 
  • Esforça't en la presentació i la neteja de l'exercici.


Aquí tens exemples d'altres alumnes:










-------------------------------------------------------------------------------

UNITAT 2: El dibuix.


El dibuix. L'expressió facial

Parlem sobre la representació de les expressions de les emocions reflectides en el rostre, dels codis establerts, de les possibilitats expressives del dibuix.

A més del llenguatge verbal (parlar, escriure, llegir), les persones també ens comuniquem amb el cos, s'en diu comunicació corporal.
L'expressió facial es fa amb el rostre, sobretot els ulls, les celles i la boca.
L'expressió corporal es fa també amb la resta del cos, sobretot les mans i l'esquena.



Làmina 5: Expressions facials



Dividim la làmina en quatre vinyetes i hi dibuixem una expressió facial diferent a cadascuna. A sobre de les cares i posem una  una imatge (metàfora visual) a dins de la bafarada . 
No es poden usar textos i cal inventar un fons d'acord amb el que expressa.
Després acoloreix aplicant la tècnica dels llapis de colors: barreja de color, ratllats i ombrejat unificat, gradació (de clar a fosc, de fosc a clar), etc.

Exemples d'expressions: 
Tristesa, alegria , soledat, por, cansament, son, enamorament, eufòria,






Aquí tenim alguns exemples d'alumnes.







Es valorarà:
  1. La disposició dels elements, en l'ordre i proporció recomanades
  2. L'expressió facial definida.
  3. Simbolisme coherent
  4. Bona realitzaciói del dibuix i del color
  5. Originalitat de les propostes
  6. Pulcritud de la làmina
-------------------------------------------------------------------------------

El dibuix. Expressió corporal

Parlem sobre les possibilitats expressives de cada part del cos, esquena, coll, mans, cames... i sobre la seva representació en el dibuix; l'ús de la sil·lueta, la simetria, el moment idoni per representar una acció.

Làmina 6. Expressió corporal

Triem 4 escenes on el cos expressi alguna voluntat o emoció. Ens fem fotografies intentat-ho representar, tenint en compte l'actitud corporal i l'enquadrament.  No retalleu parts del cos. Podeu posar un filtre per unificar les fotografies. També podeu posar el nom de l'expressió/acció que intenteu representar.














.
A continuació dividim la làmina en 4 vinyetes, com en la làmina anterior, i copiem les postures tot sintetitzant-ho i enriquint-ho amb nous elements coherents amb el que volem expressar. Intenteu dibuixar-ho, no és fàcil, si no esteu contents amb el resultat podeu calcar la sil·lueta i dibuixar l'interior. Tingueu cura de l'expressió facial i l'expressió de les mans. De manera optativa podeu afegir un fons o bé icones.

 

 

Avaluació:
En sortiran dues notes, una sobre la realització de les fotografies, que afecta a la competència digital. i una altra a làmina en paper.

En les fotografies es valorarà:
  1. La disposició dels elements, que no es tallin els cossos, que el fons sigui apropiat, l'enquadrament i el punt de vista.
  2. L'expressió corporal definida.
  3. Il·luminació correcta, que no surti moguda
  4. Ús de retocs i filtres per unificar l'estètica de les fotografies.
En la làmina es valorarà:
  1. La disposició dels elements, en l'ordre i proporció recomanades
  2. L'expressió corporal ben definida.
  3. Bona realitzaciói del dibuix i del color
  4. Originalitat de les propostes
  5. Pulcritud de la làmina
-------------------------------------------------------------------------------

El dibuix. Representació expressiva d'objectes

Saps que és la "pareidolia"?
T'ha passat algun cop que, tot mirant en un objecte qualsevol, com ara un endoll o un núvol, hi veus una cara? Doncs la Pareidolia és això, és el fenomen de la percepció on ens imaginem personatges quan visualitzem objectes.











Fíxa't en tot el que t'envolta, segur que hi trobes exemples.

Treball voluntari:
"La pareidolia"
Fes 4 fotografies d'objectes que recordin cares o animals, monta-ho en una sola imatge i envia-ho per correu electrònic a:
calberdi@insjoseplladonosa.cat

---------------------

Personificació d'objectes

Parlem sobre com un objecte pot representar un altre significat, una emoció, sobre com el dibuix, amb recursos gràfics, pot emfatitzar aquestes qualitats.



----------------------
Làmina 7. Dibuix d'objectes

Qualsevol objecte ens el podem imaginar amb dos ulls i una boca, i també ens podem imaginar com parlarien, quin caràcter tindrien... i de fet ,si posem els mateixos ulls i boca sobre un plàtan i sobre una mandarina segur que tindrien una personalitat diferent, oi?

Fíxa't en el que fa aquest artista, en Charmatz:


Doncs ara ens hi posem nosaltres:
Triem 4 objectes que representin alguna idea o emoció, els dibuixem de manera coherent amb el que simbolitzen. 
Poden ser objectes diferents o bé poden tenir relació (tots quatre objectes siguin de menjar, o bé que siguin tots objectes de oficina o papereria, o bé 4 models de cotxes...)





Es valorarà:
  1. La disposició dels elements, en l'ordre i proporció recomanades
  2. Sintetització expressiva dels objectes.
  3. Simbolisme coherent
  4. Bona realització del dibuix i del color
  5. Originalitat de les propostes
  6. Pulcritud de la làmina
-------------------------------------------------------------------------------


El dibuix simbòlic. Representació de la música 

Parlem sobre com un objecte pot representar un altre significat, una emoció, sobre com el dibuix, amb recursos gràfics, pot emfatitzar aquestes qualitats.

Làmina 8. Dibuix de músiques
A partir de 8 músiques fem dibuixos abstractes que mantinguin alguna relació simbòlica.

Es valorarà:
  1. La disposició dels elements, en l'ordre i proporció recomanades
  2. Simbolisme i recursos gràfics coherents
  3. Originalitat de les propostes
  4. Pulcritud de la làmina
-------------------------------------------------------------------------------