3er ESO 3er Trimestre

3r Trimestre


UNITAT 5: La fotografia. La llum.


Sessió de fotografia amb l'exprofe Antoni Galeote



Aquí podem veure les diferents iluminacions en fotografia:


http://es.slideshare.net/JanAlonso/la-luz-en-la-fotografa-6179725





Com podeu veure és habitual l'ús de reflectors


Curso de iluminacion en estudio





Làmina 14: Treball de fotografia:

Per exemple:

"Llum lateral:

Els focus apunten al lateral esquerra o dret de la persona o objecte fotografiats.

Aquest tipus d'il·luminació s'utilitza per emfatitzarmtextures. També ajuda a accentuar l'expressió de la persona fotografiada, les arrugues i les línies d'expressió queden més marcades. Dóna més volum gràcies al contrast de llum i ombra en el rostre. S'utilitza especialment en les representacions teatrals, o en fotografies o escenes de pel·lícules dramàtiques."







-----------------------------------------------------------------


UNITAT 6: L’art seqüencial. Cinema i animació


Làmina 15: Fer un flipbook en llibreta o bé amb una aplicació de telèfon.

La persistencia de la visió

Exemples en llibreta


Exemple 0 How to make a flipbook

Exemple 1 (mientras dormías)


Exemple 2 


Video interessantíssim sobre els 10 principis de l'animació (VOSE)

Aplicacions de telèfon

Pixar animator (bona galeria per aprofitar personatges)

Software recomanat per telèfons: Flipaclip 


Exemples d'alumnes:








-----------------------------------------------------------------

Làmina 16: Animació en stop motion


Història de l'animació:

Exemples professional:

Lego, La película

Caraline

Com ho farem?

Video exemple del Pas a pas
  • Triem l'argument i el personatge principal
  • Fem una prova animant el personatge principal amb només 10 fotos i sense fons. Caminant
  • Fem el guió. Que sigui molt senzill, que tota l'acció passi en un sol ambient (o dos). Que no tingui diàlegs.
  • Preparem el set de rodatge (el fons)
  • Fem les fotos
  • Editem. Tinguem cura dels sons i la música, poden millorar molt el resultat.
  • Penjem els videos al youtube.

Aquí teniu una imprescindible plantilla per fer story board:



Material
  • Un personatge: Click de Playmobil, de Lego, de plastelina  (amb esquelet de filferro)...
  • Un fons (de joguina o bé fet amb cartró, plastelina..)
  • Una càmera compacta, petita
  • Un trípode o bé algun sistema per subjectar la càmera: Plastelina, precinte...
  • Un portalàmpares per il·luminar l'escena, i cable elèctric, lladres per endollar...
  • Un portàtil amb el movie maquer instal·lat
Recull d'animacions interessants:

Exemples d'animacions fets per nens i joves


Softwares
  • Si el que vols és convertir una carpeta de fotos en un video en un plis plas, sense audio, el més fàcil és aquest programilla: jpgvideo
  • Si vols posar-hi música o sons de fons i algun retoc com ara una transició o bé un text el programa més senzill és el clàssic Movie maker
  • Tutorial de Movie Maker
  • Els més perfeccionistes podeu provar programes professionals com ara el Premiere (windows) o bé Finalcut (mac)
-----------------------------------------------------------------


El llenguatge del cinema

Làmina 17: Analitzar una escena segons el tipus de pla i moviments de càmera:

  1. Tria una escena d'una pel·lícula que t'agradi on s'utilitzin diferents tipus de plans (mínim de 10 tomes diferents).
  2. Fes una llista de cada presa de cambra.
  3. Digues cada tipus de pla per enquadrament hi ha (primer plà, pla mig, pla general, pla detall...)  
  4. Apunta el l'angulació de la càmera: si està a l'altura dels ulls, si és un pla picat o bé un contrapicat.
  5. Quin punt de vista, si és un pla objectual (normal), si és subjectiu, voyeur o bé indirecte.
  6. Escriu també quin moviment de càmera es produeix (si es que n'hi ha algun), si hi ha un zoom, travelling, panoràmica o càmera en mà
  7. Intenta determinar el perquè el director va escollir cada presa, i quin és l'efecte de cadascuna.
  8. Mostra l'escena a tots els companys i exposa oralment tots els punts anteriors.
Aquí tens la fitxa per completar:


Exemples de anàlisis d'escenes (en aquests exemple faltaria l'explicació de l'us de cada tipus de pla):

Exercici 2: Crítica de pel·lícules
omple la següent fitxa: Pag 1 i Pag 2
a partir d'algun dels curtmetratges d'auesta pàgina

-----------------------------------------------------------------
Làmina 18: Rodem!

A partir d'un guió d'una escena que el professor proposarà, cada grup de 4 o 5 alumnes en rodarà una versió. Es pot modificar el diàleg o el context, però cal que tingui relació amb el guió inicial.


El Cinema. Rodem una escena

Estudiem primer els elements bàsics del llenguatge del cinema: els tipus de plà, enquadrament i moviments de càmera.


El tipus de pla es refereix a la proximitat de la càmera respecte el personatge.


l’enviareu per correu a les adreces de sempre (posant el vostre nom , grup  i nom del treball a l’assumpte!): calberdi@insjoseplladonosa.cat  i carlesalberdi@gmail.com

El tipus de pla es decideix en funció del guió, del que volem expressar en cada pla, mai és aleatori. 

Per exemple en un pla general s’utilitza quan el fons, l’escenari té importància i volem contextualitzar el personatge. 

El pla mig, que és el més utilitzat, s’utilitza quan volem que l’actitud corporal del personatge quedi reflectida, a més de l’expresió facial.

En el Primer pla el que ens interessa és l’emoció del personatge, tant si parla com si no, volem saber què està pensant.

El pla detall ens serveix per donar informació sobre un detall, sigui el que fa una mà, un telèfon que sona, un got de vi…
També són importants els moviments de càmera, els principals són els que descriu la imatge: 





Ens permeten passar d’un tipus de pla a l’altre sense interrupcions, donant fluïdesa a la pel·lícula, també tenen una càrrega expressiva que només els bons directors saben dominar.

També cal tenir en compte l’angle de la càmera respecte el personatge, en aquest vídeo ho explica molt bé:


  







La il·luminació, que ja vam treballar en el treball de fotografia també afecta al resultat de la història que volem contar, tant estèticament com simbòlicament.

El , tant els sorolls com la música també són importantíssims, cal tenir-los en compte tant en el moment de rodar com en la postproducció, després de l’edició.

Un altre aspecte del llengüatge del cinema és la edició, el temps que dura cada pla, els salts temporals, les el·lipsis, totes aquestes decisions afecten enormement al resultat final de la pel·lícula. 

Bé, ara anem a posar-ho en pràctica.

Proposo que rodeu una escena a casa, necessitareu algun familiar o amic que us ajudi a actuar o bé a filmar, també necessiteu un telèfon, qui vulgui ho pot fer en càmera de video, però no és imprescindible.

En aquesta escena ha de sortir una bona varietat de tipus de plans, moviments de càmera o angles de càmera, utilitzats sempre de manera coherent amb la història que es vol contar.

El guió és un duel, recordeu les típiques escenes de pel·lícula de l’oest americà on dos personatges s’encaren fins disparar-se l’un a l’altre? Doncs això és el típic duel, si bé també pot ser amb espases o qualsevol altre tipus de confrontació.

Aquí teniu algun exemple de clàssics (fixeu-vos en els silencis, en els primeres plans, en els angles contrapicats, en la tensió, en el ritme, en el canvi de ritme de l’acció…):






Doncs això són exemples de duels, però el vostre pot ser una versió personal, ben diferent, no té perquè representar l’oest americà, podeu posar els diàlegs que volgueu (també pot ser sense diàlegs) i podeu posar el final que us sembli millor, us recomano fer-ho humorístic i amb un final que sigui una sorpresa. 

Fixeu-vos en aquests altres tipus de duels:

Harry Potter:


Quan els amics o companys del Harry Potter miren el que està passant i estan tensos, transmeten aquesta emoció a l’espectador, ens accentua la tensió perquè empatitzem amb ells, aquest recurs de muntatge (del moment de editar), es coneix com “efecte kuleshov”.


Gru 3:



Star wars:



La duració pot ser entre 30 segons i dos minuts. Si feu els planols curts, i com més curt millor perquè així la història és més fluïda, veureu que 30 segons és més que suficient. 

És molt important PLANIFICAR. Cal fer una story board o quedin detallats els tipus de pla, l’angle, la il·luminació, diàlegs, etc.

Aquí teniu una plantilla d’story board, on es dibuixen, com si fos un còmic, cada un dels plans que sortiran, i a sota es descriu què hi passa, quin diàleg (si n’hi ha), quins efectes… 




Cal fer també un pla de rodatge per fer un llistat de les tasques, el material que es necessita, calcular tot el que farà falta el dia de la gravació.

A l’edició hi ha d’haver alguna música o efectes sonors, a més d’un títol i el nom de l’autor i participants.

Si algú ho vol editar en ordinador ho podrà fer més còmodament en qualsevol software d'edició com ara el senzill Windows fotos (en windows 10)  o el no tan senzill Premiere, d'Adobe. Pels qui tingueu la paciència i habilitat per editar amb el telèfon recomano la app InShot, és gratis. Hi ha moltes més apps per editar, proveu la que us trobeu més còmodes.

 

Els criteris d’avaluació són:
  • Que la història s’entengui.
  • Que la història sigui original, amb uns personatges ben definits, un conflicte determinat i un final sorpresiu.
  • Que surtin diferents tipus de plans (pla general, pla mig, primer pla… semre de manera coherent amb la història)
  • Que estigui ben editat, amb una duració dels plans raonable, música, títol, crèdits (noms dels autors i participants)…


Quan ho tingueu enllestit (o bé abans, si voleu consultar alguna cosa), ho envieu al correu electrònic de sempre.


A gaudir del cinema!